• Home
  • Maritime industry news - PortNews
  • Портовая инфраструктура Приморья не загружена из-за ограниченных возможностей...
  • 12 сентября 2023 14:11

    Портовая инфраструктура Приморья не загружена из-за ограниченных возможностей железной дороги

    Одним из решений в сложившейся ситуации могли бы стать договоры по схеме «вези или плати»

    В Приморском крае производственная мощность портов значительно превышает пропускную способность железной дороги, из-за чего терминалы не загружены полностью. Об этом, как передал корреспондент ИАА «ПортНьюс», во время Восточного экономического форума (ВЭФ-2023) рассказал заместитель председателя регионального правительства Валерий Прокопчук.

    «Вся наша инфраструктура: и порты, и ТЛЦ связаны с железной дорогой. Сейчас порты в крае имеют избыточную производственную мощность. Взять Восточный порт: 57 млн тонн производственная мощность, а переваливает 27 млн тонн. На днях должен запуститься угольный терминал Суходол: на начальном этапе порядка 5 млн тонн, в дальнейшем — 20 млн. По «Порту Вера» планируется рост с 6 млн до 20 млн. Компания «Коулстар» планирует построить «Морской порт Аврора». С учетом всех этих планов к 2030 году грузооборот портов удвоится. Но это никак не синхронизируется с железной дорогой, с ее провозной способностью», — сказал он.

    По словам помощника президента РФ Игоря Левитина, такая ситуация сложилась в целом по стране: мощности портов РФ в три раза превышают возможности железной дороги.

    «И когда я вижу, что подписываются новые соглашения на строительство портов, то думаю: «Вот те, с кем вы договаривались 4-5 лет назад, они уже вложили деньги, а вы теперь что им скажете?» Они набрали людей, закупили краны, оборудование. Это неуважение к тем, с кем подписали соглашения. Нет, давайте построим новый порт, пусть конкурируют! А как конкурировать? Если бы «железка» подвозила в три раза больший объем — вот это конкуренция. Если построим «Порт Вера», то он заберет уголь, который сегодня идет в Находку. У нас и на юге такая же ситуация: подъехать не можем, а портов понастроили. Будьте внимательны, у вас переизбыток портовых мощностей вызовет проблему, вы будете потом этих людей переустраивать и переселять», — предупредил он.

    По мнению заместителя генерального директора — начальника центра фирменного транспортного обслуживания (ЦФТО) ОАО «Российские железные дороги» Алексея Шило, построить портовую инфраструктуру гораздо легче, чем линейную инфраструктуру железных дорог. При этом, с точки зрения грузоотправителей, такая конкуренция не выглядит так уж плохо. Одним из решений в сложившейся ситуации могли бы стать договоры по схеме «вези или плати», когда перевозчик берет на себя обязательства вывезти определенный объем груза.

    Игорь Левитин, в свою очередь, уточнил, что данное правило можно применять к новым объектам, а не к тем, что уже построены и в которые вложены деньги.


2024 May 16

18:11 Kongsberg and Torghatten to develop self-driving ferry service linking Trondheim and the Fosen peninsula
17:42 “K” Line сonducts first trial use of B100 biofuel for carbon-free operations on car carrier
16:35 Deltamarin and ECOLOG unveil LP LCO2 carrier design
15:40 Seadrill enters agreement to sell its Qatar jack-up fleet
15:24 Scan Global Logistics and Hapag-Lloyd enter into major biofuel agreement in a new Green Collaboration
14:48 Edison Chouest feeder fleet for U.S. offshore wind market to be built to ABS Class
14:03 The Australian Government announces a funding package of $7.1 billion for budgeted programs to be administered by ARENA
13:54 The share of the idle container vessel fleet was 0.9% in April - Sea-Intelligence
13:25 The European Commission grants PCI status to CO2 value chain project developed by MOL with partners
12:14 HHLA's revenue decreased by 0.3 percent to € 363.6 millions in Q1 2024
11:42 MOL and TotalEnergies sign time charter contracts for 2 newbuilding LPG-fueled LPG carriers
10:40 Kalmar and Uniport Livorno agree on new terminal tractor order to enhance reliability, safety and service quality at Italian terminal
10:04 AMSA collaborates on a trial providing more recycling options for visiting foreign ships
09:59 SunGas Renewables and C2X announce strategic partnership

2024 May 15

18:07 MOL holds naming ceremony for newbuilding LNG carrier Greenergy Ocean to serve China National Offshore Oil Corporation
17:30 ClassNK and StormGeo mark significant collaboration to advance maritime decarbonization
17:02 Newly certified methanol valves to improve dual-fuel shipbuilding
16:45 HD KSOE to lease Subic shipyard in Philippines
16:25 Eidsvaag receives two forage carrier vessels designed and equipped by Kongsberg Maritime
15:58 ADNOC delivers first ever bulk shipment of CCS-enabled certified low-carbon ammonia to Japan
15:35 World's 1st wind challenger-equipped coal carrier achieves fuel savings of 17%
14:57 LR to support the retrofit of two Stena Line ferries to methanol
13:52 Port of Los Angeles nets record $58 million for harbor maintenance
13:32 CMA CGM to launch MCX - West Coast Central America
12:51 Port of Long Beach cargo volumes up 14.4% in April
12:21 First Ro-Pax vessel receives DNV Silent notation following successful sea trials with Wartsila propellers
11:41 Hapag-Lloyd transport volumes increased by 6.8 percent to 3 million TEU in Q1 2024
11:10 Cavotec signs two-year service agreement with Port of Salalah
10:41 China overtakes Korea in global shipbuilding competitiveness
09:58 The ports of Rotterdam and Delft join the CLARION project

2024 May 14

18:02 ICTSI to invest in new Southern Luzon gateway
17:31 ACL, BG Freight Line and Peel Ports Group start container service between Ireland and North America
17:10 Port of Hamburg is the first port in Europe to offer shore power for both container and cruise ships
16:31 Port of Gothenburg launches the platform "Digital Port Call"
16:18 NS United, NSY, Imabari Shipbuilding and Japan Marine United Corporation sign MOU for the construction of Cape-size bulk carriers using dual methanol fuel
15:56 Port of Antwerp-Bruges launches the world's first methanol-powered tugboat
15:29 The Ports of Barcelona and Shanghai will work together on innovation and decarbonisation projects
13:55 AD Ports Group announces Q1 results
12:58 NYK, NBP, TSUNEISHI SHIPBUILDING and Drax sign MOU to develop ‘bioship’ technology and plans to construct the world’s first biomass-fuelled ship
11:30 Maris Fiducia team up with HAV Hydrogen, Norwegian Hydrogen and Ankerbeer for zero emission bulk shipping
11:05 ABS and HD Hyundai Group sign MOU to advance medium-voltage power systems on ships
10:43 Finnlines’ new freight-passenger Superstar-class vessel Finnsirius awarded by Shippax
10:23 Kongsberg Maritime to design and equip two new salmon farm forage carrier vessels for Norwegian coastal cargo carrier Eidsvaag AS
09:48 Yara International and Kongsberg Digital enter collaboration on digital twin technology

2024 May 13

18:00 Capital dredging commences for Lowestoft Eastern Energy Facility
17:06 Berlin’s oldest passenger vessel enters a new green era powered by Torqeedo
16:22 Russia’s seaborne diesel trading partners shifted after Feb 2023 sanctions
16:18 Denis Manturov: Russian shipyards to deliver more than 110 civil ships this year
16:05 CMA CGM and China’s Contemporary Amperex Technology plan to set up joint venture
15:39 Yara Clean Ammonia and AM Green sign term sheet for sale of renewable ammonia from India to Yara Clean Ammonia’s global market
15:23 Maersk suspends methanol ship order to Chinese shipbuilder
14:59 Hamad Port сontainer volumes up 30% in 2023
14:04 Hanwha buys S’pore Dyna-Mac’s stake for $73.8 mn from Keppel
13:41 The EU plans to allocate more than $220 million to combat drug trafficking in ports
13:08 Subsea Integration Alliance awarded contract offshore Turkey
11:46 India to sign 10-year Chabahar port pact with Iran
10:22 QatarEnergy to acquire two new exploration blocks offshore Egypt
09:51 IMO promotes safe ship recycling in Bangladesh

2024 May 12

16:09 Yang Ming reports net profit of US$ 298.42 million for Q1 2024
15:13 Drydocks World unveils major propeller repair enhancements and new facilities
14:06 NYK launches trial to utilize 3D models in design of new LPG tanker
13:29 GCMD and NYK Line team up to address concerns of long-term, continuous biofuels use on vessel operations
12:13 State-of-the-art ammonia reforming technology from Amogy verified by ABS
11:41 MABUX: Bunker Outlook, Week 19, 2024
11:38 MOL joins project to develop frozen and refrigerated warehouse in Singapore
10:52 Jan De Nul EBITDA rose 39% to 610 million euro in 2023

2024 May 11

18:01 Drewry: Investments surge on strong demand outlook for LNG bunkering
17:19 Seatrium signs multi-year technology collaboration agreement with ABS to accelerate decarbonisation and energy transition
16:49 Kotug Canada holds keel laying ceremony for two RAsalvor 4400 DFM methanol fuelled tugs
15:47 Two RAmparts 3500 ASD tugs enter service at Tianjin Port