• 16 ноября 2021 19:43

    РЖД намерена применять договоры на принципе «вези или плати»

    РЖД намерена изменить принципы долгосрочной тарифной политики, а также использовать договоры на принципе «вези или плати», а также инвестиционные соглашения. Об этом в ходе панельной дискуссии «Инфраструктура vs Тариф. Поиск конструктивных решений» в рамках «Транспортной недели» в Москве сообщил заместитель генерального директора ОАО «РЖД» - начальник Центра фирменного транспортного обслуживания - филиала ОАО «РЖД» Алексей Шило.

    «Без тарифа, нормального, справедливого, необходимого и достаточного, развивать инфраструктуру мы просто-напросто не сможем», - сказал Алексей Шило.

    По его словам, в долгосрочной тарифной политике было заложено множество факторов: не только инфляция, но и грузовая база, которая отклонялась в 2019-2020 годах от целевых показателей.

    «В 2019 году грузовая база, которую РЖД получила, отличается (от заложенной в долгосрочной тарифной политике в 2017 году - Ред.), и в 2020 году из-за коронавирусных ограничений мы тоже получили отклонение на 7%. В 2021 году мы стали восстанавливать значения, за что благодарны нашим партнерам... Но, тем не менее, с момента формирования долгосрочной тарифной политики, 330 млрд руб. из-за отсутствия грузов мы недополучили, что снижает наши инвестиционные возможности. Меняется и показатель инфляции: не так равномерно, как на это рассчитывали», - пояснил представитель РЖД.

    В качестве примера он привел индексы цен производителей и топлива. Так, РЖД, являясь крупным потребителем российской промышленной продукции и топлива, закладывала в бюджете 2021 года рост индекса промышленной продукции на 2,8%, а топлива на  -  3%. В реальности промышленный индекс вырос на 19,7%, топливный на 44,7%. «Это те расходы, которые нам придется нести в любом случае... и все, что мы получаем в виде тарифа, мы в конечном счете вкладываем в экономику РФ», - подчеркнул Алексей Шило.

    По мнению представителя РЖД, необходимо убрать имеющиеся перекосы: недоиндексацию из-за роста инфляции и избыточные преференции. «Нужно двигаться к более сложной формуле тарифообразования... Мы считаем, что модель долгосрочного тарифного образования должна быть многофакторная... Чтобы мы всегда были способны реализовать инфраструктурные проекты», - сказал Алексей Шило.

    Эта модель, в то же время, должна подразумевать, что в случае изменения конъюнктуры тарифы также могут снижаться. «У нас нет задачи тарифы только повышать», - заверил представитель РЖД.

    Кроме того, в РЖД планируют применять договоры на принципах «вези или плати» для получения гарантированных объемов на создаваемую инфраструктуру. «Планируем опробовать это на пилотном участке и затем тиражировать», - сказал Алексей Шило.

    Также планируется использовать инвестиционные договоры, предполагающие развитие инфраструктуры под гарантированные объемы.

    Ссылки по теме:

    Дефицит провозной способности к портам Приморья может достичь 71,5 млн тонн к 2030 году без строительства обходов >>>>

    Ценовое давление может привести к оттоку грузов с железнодорожного на иные виды транспорта >>>>

    Старый друг стоит новых двух? >>>>


2024 May 18

09:51 CMA CGM posts revenue of 11.8 billion for Q1 2024

2024 May 17

18:10 Bunker fuel sales at the Middle Eastern hub of Fujairah drop on a monthly basis in April 2024
17:52 Lloyd’s Register and Shandong Marine Group sign MoU
16:43 China reveals cooperation methods to protect and restore the Yangtze River
16:03 APM Terminals Barcelona holds the commissioning of 17 Konecranes NSC 644 EHY hybrid straddle carriers
15:13 Marine fuel demand in Panama declined in April 2024
14:43 MITSUI E&S and PACECO commence commercial operations of world's first hydrogen fuel cell zero emission RTG crane at Port of Los Angeles
14:23 ILWU Canada agrees to delay serving 72-hour strike notice on employer DP World Canada
13:31 Barge hits a bridge in Texas, damaging the structure and causing an oil spill
13:10 Container shipping costs on EU-S. Korea route surge over 30 pct amid Red Sea crisis
12:43 DP World invests €130m in Romania
12:21 Astrakhan hosts Russia-Iran talks on shipping cooperation on International North-South corridor
11:41 Seatrium awarded repeat FPSO integration contract from SBM Offshore
11:04 Bureau Veritas report highlights the potential of carbon capture technologies and the development of carbon value chains for shipping
10:41 Electramar christened in Helsinki
10:07 IMO Secretary-General spotlights seafarer safety amidst ongoing Red Sea attacks and resurging piracy
09:58 MABUX: Bunker Outlook, Week 20, 2024

2024 May 16

18:11 Kongsberg and Torghatten to develop self-driving ferry service linking Trondheim and the Fosen peninsula
17:42 “K” Line сonducts first trial use of B100 biofuel for carbon-free operations on car carrier
16:35 Deltamarin and ECOLOG unveil LP LCO2 carrier design
15:40 Seadrill enters agreement to sell its Qatar jack-up fleet
15:24 Scan Global Logistics and Hapag-Lloyd enter into major biofuel agreement in a new Green Collaboration
14:48 Edison Chouest feeder fleet for U.S. offshore wind market to be built to ABS Class
14:03 The Australian Government announces a funding package of $7.1 billion for budgeted programs to be administered by ARENA
13:54 The share of the idle container vessel fleet was 0.9% in April - Sea-Intelligence
13:25 The European Commission grants PCI status to CO2 value chain project developed by MOL with partners
12:14 HHLA's revenue decreased by 0.3 percent to € 363.6 millions in Q1 2024
11:42 MOL and TotalEnergies sign time charter contracts for 2 newbuilding LPG-fueled LPG carriers
10:40 Kalmar and Uniport Livorno agree on new terminal tractor order to enhance reliability, safety and service quality at Italian terminal
10:04 AMSA collaborates on a trial providing more recycling options for visiting foreign ships
09:59 SunGas Renewables and C2X announce strategic partnership

2024 May 15

18:07 MOL holds naming ceremony for newbuilding LNG carrier Greenergy Ocean to serve China National Offshore Oil Corporation
17:30 ClassNK and StormGeo mark significant collaboration to advance maritime decarbonization
17:02 Newly certified methanol valves to improve dual-fuel shipbuilding
16:45 HD KSOE to lease Subic shipyard in Philippines
16:25 Eidsvaag receives two forage carrier vessels designed and equipped by Kongsberg Maritime
15:58 ADNOC delivers first ever bulk shipment of CCS-enabled certified low-carbon ammonia to Japan
15:35 World's 1st wind challenger-equipped coal carrier achieves fuel savings of 17%
14:57 LR to support the retrofit of two Stena Line ferries to methanol
13:52 Port of Los Angeles nets record $58 million for harbor maintenance
13:32 CMA CGM to launch MCX - West Coast Central America
12:51 Port of Long Beach cargo volumes up 14.4% in April
12:21 First Ro-Pax vessel receives DNV Silent notation following successful sea trials with Wartsila propellers
11:41 Hapag-Lloyd transport volumes increased by 6.8 percent to 3 million TEU in Q1 2024
11:10 Cavotec signs two-year service agreement with Port of Salalah
10:41 China overtakes Korea in global shipbuilding competitiveness
09:58 The ports of Rotterdam and Delft join the CLARION project

2024 May 14

18:02 ICTSI to invest in new Southern Luzon gateway
17:31 ACL, BG Freight Line and Peel Ports Group start container service between Ireland and North America
17:10 Port of Hamburg is the first port in Europe to offer shore power for both container and cruise ships
16:31 Port of Gothenburg launches the platform "Digital Port Call"
16:18 NS United, NSY, Imabari Shipbuilding and Japan Marine United Corporation sign MOU for the construction of Cape-size bulk carriers using dual methanol fuel
15:56 Port of Antwerp-Bruges launches the world's first methanol-powered tugboat
15:29 The Ports of Barcelona and Shanghai will work together on innovation and decarbonisation projects
13:55 AD Ports Group announces Q1 results
12:58 NYK, NBP, TSUNEISHI SHIPBUILDING and Drax sign MOU to develop ‘bioship’ technology and plans to construct the world’s first biomass-fuelled ship
11:30 Maris Fiducia team up with HAV Hydrogen, Norwegian Hydrogen and Ankerbeer for zero emission bulk shipping
11:05 ABS and HD Hyundai Group sign MOU to advance medium-voltage power systems on ships
10:43 Finnlines’ new freight-passenger Superstar-class vessel Finnsirius awarded by Shippax
10:23 Kongsberg Maritime to design and equip two new salmon farm forage carrier vessels for Norwegian coastal cargo carrier Eidsvaag AS
09:48 Yara International and Kongsberg Digital enter collaboration on digital twin technology

2024 May 13

18:00 Capital dredging commences for Lowestoft Eastern Energy Facility
17:06 Berlin’s oldest passenger vessel enters a new green era powered by Torqeedo
16:22 Russia’s seaborne diesel trading partners shifted after Feb 2023 sanctions
16:18 Denis Manturov: Russian shipyards to deliver more than 110 civil ships this year
16:05 CMA CGM and China’s Contemporary Amperex Technology plan to set up joint venture
15:39 Yara Clean Ammonia and AM Green sign term sheet for sale of renewable ammonia from India to Yara Clean Ammonia’s global market
15:23 Maersk suspends methanol ship order to Chinese shipbuilder
14:59 Hamad Port сontainer volumes up 30% in 2023
14:04 Hanwha buys S’pore Dyna-Mac’s stake for $73.8 mn from Keppel