• Home
  • Maritime industry news - PortNews
  • Стартап-проект эходрона для оптимизации дноуглубительных работ стал перспективным...
  • 25 марта 2021 17:58

    Стартап-проект эходрона для оптимизации дноуглубительных работ стал перспективным бизнескейсом

    Не надо рассчитывать на возврат инвестиций с инновационных проектов, надо тратить  деньги на них и учиться - Пит Опстаэле

    Стартап проект автономного  акустического судна – эходрон для оптимизации дноуглубительных работ, стал перспективным бизнескейсом.  Как передает корреспондент «ПортНьюс», об этом  в ходе конференции по модернизации портов и терминалов SMART PORTS RUSSIA 2021 (организатор ICF - Международные конференции) сообщил  управляющий по развитию инноваций порта Антверпен Пит Опстаэле.

    По его словам, несколько лет назад порт решил инвестировать средства в инновационный проект создания  автономного акустического  судна – эходрона  для оптимизации дноуглубительных работ. Это нужный проект для порта Антверпен: ежегодно со дна реки при проведении дноуглубительных работ вынимается 2 млн кубометров грунта.  Для выполнения эти работ возникает необходимость четко определять глубину речного дна.

    «Раньше на выполнение этих работ порт тратил  50 млн евро. Сейчас расходы существенно сократились. Стоимость эходрона - 50 тыс. евро. При этом операционные  расходы  сократились с  610 евро в час за выполнение подготовительной работы по дноуглублению до 50 евро в час при использовании эходрона», - охарактеризовал экономический эффект от реализации этого инновационного проекта управляющий по развитию инноваций Порта Антверпен.

    В итоге удалось добиться экономии затрат порта. Кроме того, этот проект можно масштабировать: строить десятки и сотни судов для таких работ.

    «Не надо рассчитывать на возврат инвестиций с инновационных проектов. Инновации стоят от 10 до 100 тыс евро, но надо тратить эти деньги. Иногда результаты нулевые. На первом этапе необходимо сделать анализ одобрения ценностей , научиться этому , а потом если получился позитивный результат, надо подготовить бизнес кейс», - поделился опытом Пит Опстаэле.

    Порт Антверпен (Бельгия), морской и речной порт Бельгии, расположенный на реке Шельда в 90 км от Северного моря, способен принимать суда типоразмера Capesize. Порт может принимать одновременно до 400 судов: причальный фронт достигает 100 км, глубины у причалов составляют от 5 до 17,5 м. Глубина дельты реки позволяет судам валовой вместимостью до 100 тыс. тонн проходить на 80 км вглубь страны. Антверпен занимает более удобное расположение, чем большинство портов Северного моря: его терминалы связаны с внутренними районами страны через железнодорожный, речной и автомобильный виды транспорта. Порт Антверпен занимает второе место в Европе после Роттердама по общим объемам грузооборота.

    В феврале 2021 года муниципалитеты бельгийских городов Антверпен и Брюгге достигли соглашения об объединении двух портов. Процесс слияния портов Антверпен и Зебрюгге может завершиться в 2021 году, после одобрения соглашения антимонопольными органами. По предварительным прогнозам, товарооборот объединенного порта Антверпена-Брюгге составит 278 млн тонн грузов в год.

    Ссылки по теме:

    Порт Антверпен стал первым в мире портом, создавшим полностью автоматизированный контроль за движением >>>>

    В порту Антверпен с 2022 года контролировать аварийные разливы нефти и нефтепродуктов будут дроны >>>>

    В порту Гамбург используют автоматизированные плавающие дроны, контролирующие глубины для проведения дноуглубительных работ >>>>



2024 May 17

15:13 Marine fuel demand in Panama declined in April 2024
14:43 MITSUI E&S and PACECO commence commercial operations of world's first hydrogen fuel cell zero emission RTG crane at Port of Los Angeles
14:23 ILWU Canada agrees to delay serving 72-hour strike notice on employer DP World Canada
13:31 Barge hits a bridge in Texas, damaging the structure and causing an oil spill
13:10 Container shipping costs on EU-S. Korea route surge over 30 pct amid Red Sea crisis
12:43 DP World invests €130m in Romania
12:21 Astrakhan hosts Russia-Iran talks on shipping cooperation on International North-South corridor
11:41 Seatrium awarded repeat FPSO integration contract from SBM Offshore
11:04 Bureau Veritas report highlights the potential of carbon capture technologies and the development of carbon value chains for shipping
10:41 Electramar christened in Helsinki
10:07 IMO Secretary-General spotlights seafarer safety amidst ongoing Red Sea attacks and resurging piracy
09:58 MABUX: Bunker Outlook, Week 20, 2024

2024 May 16

18:11 Kongsberg and Torghatten to develop self-driving ferry service linking Trondheim and the Fosen peninsula
17:42 “K” Line сonducts first trial use of B100 biofuel for carbon-free operations on car carrier
16:35 Deltamarin and ECOLOG unveil LP LCO2 carrier design
15:40 Seadrill enters agreement to sell its Qatar jack-up fleet
15:24 Scan Global Logistics and Hapag-Lloyd enter into major biofuel agreement in a new Green Collaboration
14:48 Edison Chouest feeder fleet for U.S. offshore wind market to be built to ABS Class
14:03 The Australian Government announces a funding package of $7.1 billion for budgeted programs to be administered by ARENA
13:54 The share of the idle container vessel fleet was 0.9% in April - Sea-Intelligence
13:25 The European Commission grants PCI status to CO2 value chain project developed by MOL with partners
12:14 HHLA's revenue decreased by 0.3 percent to € 363.6 millions in Q1 2024
11:42 MOL and TotalEnergies sign time charter contracts for 2 newbuilding LPG-fueled LPG carriers
10:40 Kalmar and Uniport Livorno agree on new terminal tractor order to enhance reliability, safety and service quality at Italian terminal
10:04 AMSA collaborates on a trial providing more recycling options for visiting foreign ships
09:59 SunGas Renewables and C2X announce strategic partnership

2024 May 15

18:07 MOL holds naming ceremony for newbuilding LNG carrier Greenergy Ocean to serve China National Offshore Oil Corporation
17:30 ClassNK and StormGeo mark significant collaboration to advance maritime decarbonization
17:02 Newly certified methanol valves to improve dual-fuel shipbuilding
16:45 HD KSOE to lease Subic shipyard in Philippines
16:25 Eidsvaag receives two forage carrier vessels designed and equipped by Kongsberg Maritime
15:58 ADNOC delivers first ever bulk shipment of CCS-enabled certified low-carbon ammonia to Japan
15:35 World's 1st wind challenger-equipped coal carrier achieves fuel savings of 17%
14:57 LR to support the retrofit of two Stena Line ferries to methanol
13:52 Port of Los Angeles nets record $58 million for harbor maintenance
13:32 CMA CGM to launch MCX - West Coast Central America
12:51 Port of Long Beach cargo volumes up 14.4% in April
12:21 First Ro-Pax vessel receives DNV Silent notation following successful sea trials with Wartsila propellers
11:41 Hapag-Lloyd transport volumes increased by 6.8 percent to 3 million TEU in Q1 2024
11:10 Cavotec signs two-year service agreement with Port of Salalah
10:41 China overtakes Korea in global shipbuilding competitiveness
09:58 The ports of Rotterdam and Delft join the CLARION project

2024 May 14

18:02 ICTSI to invest in new Southern Luzon gateway
17:31 ACL, BG Freight Line and Peel Ports Group start container service between Ireland and North America
17:10 Port of Hamburg is the first port in Europe to offer shore power for both container and cruise ships
16:31 Port of Gothenburg launches the platform "Digital Port Call"
16:18 NS United, NSY, Imabari Shipbuilding and Japan Marine United Corporation sign MOU for the construction of Cape-size bulk carriers using dual methanol fuel
15:56 Port of Antwerp-Bruges launches the world's first methanol-powered tugboat
15:29 The Ports of Barcelona and Shanghai will work together on innovation and decarbonisation projects
13:55 AD Ports Group announces Q1 results
12:58 NYK, NBP, TSUNEISHI SHIPBUILDING and Drax sign MOU to develop ‘bioship’ technology and plans to construct the world’s first biomass-fuelled ship
11:30 Maris Fiducia team up with HAV Hydrogen, Norwegian Hydrogen and Ankerbeer for zero emission bulk shipping
11:05 ABS and HD Hyundai Group sign MOU to advance medium-voltage power systems on ships
10:43 Finnlines’ new freight-passenger Superstar-class vessel Finnsirius awarded by Shippax
10:23 Kongsberg Maritime to design and equip two new salmon farm forage carrier vessels for Norwegian coastal cargo carrier Eidsvaag AS
09:48 Yara International and Kongsberg Digital enter collaboration on digital twin technology

2024 May 13

18:00 Capital dredging commences for Lowestoft Eastern Energy Facility
17:06 Berlin’s oldest passenger vessel enters a new green era powered by Torqeedo
16:22 Russia’s seaborne diesel trading partners shifted after Feb 2023 sanctions
16:18 Denis Manturov: Russian shipyards to deliver more than 110 civil ships this year
16:05 CMA CGM and China’s Contemporary Amperex Technology plan to set up joint venture
15:39 Yara Clean Ammonia and AM Green sign term sheet for sale of renewable ammonia from India to Yara Clean Ammonia’s global market
15:23 Maersk suspends methanol ship order to Chinese shipbuilder
14:59 Hamad Port сontainer volumes up 30% in 2023
14:04 Hanwha buys S’pore Dyna-Mac’s stake for $73.8 mn from Keppel
13:41 The EU plans to allocate more than $220 million to combat drug trafficking in ports
13:08 Subsea Integration Alliance awarded contract offshore Turkey
11:46 India to sign 10-year Chabahar port pact with Iran
10:22 QatarEnergy to acquire two new exploration blocks offshore Egypt
09:51 IMO promotes safe ship recycling in Bangladesh