• Home
  • Maritime industry news - PortNews
  • Главгосэксперииза России одобрила строительство морской стационарной платформы на...
  • 30 августа 2021 12:35

    Главгосэксперииза России одобрила строительство морской стационарной платформы на шельфе Балтийского моря

    Нефтяное месторождение D33 расположено в 57 км от побережья Куршской косы

    Главгосэкспертиза России одобрила первый этап освоения месторождения D33, предполагающий строительство морской стационарной платформы и линейных объектов инфраструктуры для добычи, сбора и транспорта углеводородной продукции. Об этом сообщает пресс-служба учреждения.

    Нефтяное месторождение D33 расположено в 57 км от побережья Куршской косы в Калининградской области.

    Отмечается, что это самое крупное месторождение «ЛУКОЙЛа» из открытых за последнее время на шельфе Балтийского моря. Его запасы составляют около 21 млн тонн нефти.

    Начало добычи намечено на 2022-2023 годы. Бурение скважин будет производиться с морской стационарной платформы на глубине около 74 м. Лицензией на освоение участка на континентальном шельфе Российского сектора Балтийского моря владеет ООО «ЛУКОЙЛ-Калининградморнефть».

    Проектом предусмотрено строительство морской стационарной платформы и линейных объектов инфраструктуры, необходимых на первом этапе освоения месторождения D33. Они предназначены для добычи, сбора, замера и транспорта пластовой нефтегазоконденсатной смеси к месту подготовки товарной продукции. Производительность морской платформы по нефти составит 1,5 млн тонн в год, по газу – 42 тыс. куб. м в год, по жидкости (конденсату) – около 3,24 млн тонн в год.

    В составе первого этапа освоения месторождения D33 выделяется два этапа строительства. На первом планируется устройство свайного фундамента под установку опорного основания морской стационарной платформы или Блок-кондуктора (БК-1). Глубина моря на участке размещения добывающей платформы БК-1 изменяется в пределах 73,4-73,5 м.

    На втором этапе будут выполнены работы по установке верхнего строения морской платформы на опорное основание. При этом ввод опорного основания в эксплуатацию предполагается до монтажа верхнего строения платформы с целью осуществления опережающего бурения скважин с самоподъемной буровой установки, без добычи пластовой воды.

    Второй этап также включает строительство линейных объектов. Для транспорта пластовой (мультифазной) продукции скважин от Блок-кондуктора №1 до нефтесборного пункта «Романово» проложат трубопровод диаметром 406,4 мм и протяженностью 70,6 км до береговой линии. Длина сухопутного участка трубопровода составит 6,4 км. Кроме того, для энергоснабжения и обеспечения высокоскоростной связью морского участка добычи от распределительного пункта РП 35 кВ «Береговой» до Блок-кондуктора №1 протянут две линии подводных силовых кабелей 35 кВ с интегрированным кабелем волоконно-оптической связи. Длина первой линии – 74,3 км, второй – 74,5 км.

    Трасса линейных сооружений пройдет в пределах двух крупных рельефных структур дна Балтийского моря - Гданьской впадины и Куршского возвышения. В районе строительства отмечается сейсмичность 7 баллов, поэтому в проектной документации, одобренной экспертами Главгосэкспертизы России, разработаны дополнительные меры обеспечения устойчивости и безопасности морской платформы и иных объектов обустройства месторождения D33.

    Проектировщик – ООО «ВолгоградНИПИморнефть».




2024 May 15

15:35 World's 1st wind challenger-equipped coal carrier achieves fuel savings of 17%
14:57 LR to support the retrofit of two Stena Line ferries to methanol
13:52 Port of Los Angeles nets record $58 million for harbor maintenance
13:32 CMA CGM to launch MCX - West Coast Central America
12:51 Port of Long Beach cargo volumes up 14.4% in April
12:21 First Ro-Pax vessel receives DNV Silent notation following successful sea trials with Wartsila propellers
11:41 Hapag-Lloyd transport volumes increased by 6.8 percent to 3 million TEU in Q1 2024
11:10 Cavotec signs two-year service agreement with Port of Salalah
10:41 China overtakes Korea in global shipbuilding competitiveness
09:58 The ports of Rotterdam and Delft join the CLARION project

2024 May 14

18:02 ICTSI to invest in new Southern Luzon gateway
17:31 ACL, BG Freight Line and Peel Ports Group start container service between Ireland and North America
17:10 Port of Hamburg is the first port in Europe to offer shore power for both container and cruise ships
16:31 Port of Gothenburg launches the platform "Digital Port Call"
16:18 NS United, NSY, Imabari Shipbuilding and Japan Marine United Corporation sign MOU for the construction of Cape-size bulk carriers using dual methanol fuel
15:56 Port of Antwerp-Bruges launches the world's first methanol-powered tugboat
15:29 The Ports of Barcelona and Shanghai will work together on innovation and decarbonisation projects
13:55 AD Ports Group announces Q1 results
12:58 NYK, NBP, TSUNEISHI SHIPBUILDING and Drax sign MOU to develop ‘bioship’ technology and plans to construct the world’s first biomass-fuelled ship
11:30 Maris Fiducia team up with HAV Hydrogen, Norwegian Hydrogen and Ankerbeer for zero emission bulk shipping
11:05 ABS and HD Hyundai Group sign MOU to advance medium-voltage power systems on ships
10:43 Finnlines’ new freight-passenger Superstar-class vessel Finnsirius awarded by Shippax
10:23 Kongsberg Maritime to design and equip two new salmon farm forage carrier vessels for Norwegian coastal cargo carrier Eidsvaag AS
09:48 Yara International and Kongsberg Digital enter collaboration on digital twin technology

2024 May 13

18:00 Capital dredging commences for Lowestoft Eastern Energy Facility
17:06 Berlin’s oldest passenger vessel enters a new green era powered by Torqeedo
16:22 Russia’s seaborne diesel trading partners shifted after Feb 2023 sanctions
16:18 Denis Manturov: Russian shipyards to deliver more than 110 civil ships this year
16:05 CMA CGM and China’s Contemporary Amperex Technology plan to set up joint venture
15:39 Yara Clean Ammonia and AM Green sign term sheet for sale of renewable ammonia from India to Yara Clean Ammonia’s global market
15:23 Maersk suspends methanol ship order to Chinese shipbuilder
14:59 Hamad Port сontainer volumes up 30% in 2023
14:04 Hanwha buys S’pore Dyna-Mac’s stake for $73.8 mn from Keppel
13:41 The EU plans to allocate more than $220 million to combat drug trafficking in ports
13:08 Subsea Integration Alliance awarded contract offshore Turkey
11:46 India to sign 10-year Chabahar port pact with Iran
10:22 QatarEnergy to acquire two new exploration blocks offshore Egypt
09:51 IMO promotes safe ship recycling in Bangladesh

2024 May 12

16:09 Yang Ming reports net profit of US$ 298.42 million for Q1 2024
15:13 Drydocks World unveils major propeller repair enhancements and new facilities
14:06 NYK launches trial to utilize 3D models in design of new LPG tanker
13:29 GCMD and NYK Line team up to address concerns of long-term, continuous biofuels use on vessel operations
12:13 State-of-the-art ammonia reforming technology from Amogy verified by ABS
11:41 MABUX: Bunker Outlook, Week 19, 2024
11:38 MOL joins project to develop frozen and refrigerated warehouse in Singapore
10:52 Jan De Nul EBITDA rose 39% to 610 million euro in 2023

2024 May 11

18:01 Drewry: Investments surge on strong demand outlook for LNG bunkering
17:19 Seatrium signs multi-year technology collaboration agreement with ABS to accelerate decarbonisation and energy transition
16:49 Kotug Canada holds keel laying ceremony for two RAsalvor 4400 DFM methanol fuelled tugs
15:47 Two RAmparts 3500 ASD tugs enter service at Tianjin Port
13:17 TotalEnergies announces first oil production on Eldfisk North
11:02 Petramina welcomes VLGC duo in its tanker fleet
10:38 Fairplay Towage Group places order for two additional Damen ASD tugs

2024 May 10

15:37 MITSUI E&S production volume of large marine engines reaches 155 units in FY2023
13:51 Fincantieri: Vard to build a hybrid Ocean Energy Construction Vessel for the norwegian shipping group Island Offshore
11:46 Med Marine selects Kongsberg Maritime thrusters for six stern-drive tugs for Tunisian port authority
09:52 Seatrium signs multi-year technology collaboration agreement with ABS to accelerate decarbonisation and energy transition

2024 May 9

16:04 Wallenius Wilhelmsen announces another solid quarter
14:23 Stena Line to increase cargo capacity by 30% on Stena Forerunner and Stena Foreteller
12:06 ClassNK releases report “ClassNK Alternative Fuels Insight”
10:13 Sea-Intelligence: Improved vessel delays may release more capacity

2024 May 8

18:00 ADNOC signs third long-term Heads of Agreement for Ruwais LNG project
17:11 VARD picks TMC to equip newbuild cable laying vessel
16:47 QatarEnergy and Nakilat enter long-term agreement to charter and operate nine “QC-Max” class LNG vessels
16:16 Qingdao port sees cargo and container volume growth in Q1
15:56 Tanker orderbook relative to active fleet rises to highest level in five years
15:28 Svitzer completes tug series delivery in Brazil
13:41 Brazil floods hit food silos, disrupt routes to the port of Rio Grande
13:17 Shell to sell interest in Singapore Energy and Chemicals Park to CAPGC
12:47 Baltic Shipyard commences dock-side trials of Project 22220 icebreaker Yakutia