• 30 января 2023 15:37

    Порт Гамбург вместе с партнерами исследует возможность перевода маневровых локомотивов на водородное топливо

    Проект за 1,2 млн евро направлен на достижение к 2035 году нулевого уровня выбросов CO2 в порту

    Администрация порта Гамбург вместе с партнерами запустила проект по исследованию возможности эксплуатации маневрового локомотива на водородном двигателе. В процессе будут изучаться предпосылки и требования по переоборудованию и условиям дозаправки, вопросы безопасности и юридические вопросы. В завершении будет составлен конкретный план реализации проекта в портах Бремена и Гамбурга (Германия), сообщает представительство объединения «Порт Гамбург Маркетинг» в Санкт-Петербурге.

    Ожидается, что проект продлится до 31 мая 2024 года. Проект финансируется Федеральным министерством цифровых технологий и транспорта в рамках Национальной инновационной программы по исследованию водородных технологий. Общая стоимость проекта составляет более 1,2 млн евро.

    Проект, партнерами которого выступают шесть организаций из разных областей науки и промышленности, исследует вопрос применения маневровых локомотивов в порту без загрязняющего воздействия на окружающую среду. Проект стартовал в рамках встречи организаций-партнеров 26 января в Бремене. Партнерами проекта являются Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser GmbH (evb), Институт интеллектуальной мобильности Бремерхафенского университета, Институт энергетики и экономики замкнутого цикла Бременского университета прикладных наук GmbH (IEKrW), компания Alstom, bremenports GmbH & Co. KG (bp) и Администрация порта Гамбург.

    Проект направлен на достижение к 2035 году нулевого уровня выбросов CO2 в порту.

    Отмечается, что железнодорожный пассажирский транспорт уже в основном электрифицирован и работает на «зеленом» электричестве, однако маневровые локомотивы не могут быть оборудованы воздушными линиями электропередачи. Оснащение мощных маневровых локомотивов батареями невыгодно из-за высокого уровня энергопотребления. Исходя из данных обстоятельств, водородная технология была бы интересна для переоборудования маневровых локомотивов. Локомотивы можно заправлять экологически чистым водородом. Энергия, содержащаяся в водороде, преобразуется обратно в электричество, например, с помощью топливных элементов или путем прямого сжигания, и используется для двигателя локомотива без каких-либо воздушных линий.

    Порт Гамбург является крупнейшим портом Германии и ведущим портом в Европе, где обрабатываются контейнерные и навалочные грузы. Занимает территорию в 75 кв. км и считается третьим по размеру в Европе (после Роттердама и Антверпена). Порт расположен в устье реки Эльба, в 100 км от побережья. Портовые мощности позволяют принимать и обрабатывать сухогрузные суда дедвейтом до 250 тыс. тонн.


2024 May 16

18:11 Kongsberg and Torghatten to develop self-driving ferry service linking Trondheim and the Fosen peninsula
17:42 “K” Line сonducts first trial use of B100 biofuel for carbon-free operations on car carrier
16:35 Deltamarin and ECOLOG unveil LP LCO2 carrier design
15:40 Seadrill enters agreement to sell its Qatar jack-up fleet
15:24 Scan Global Logistics and Hapag-Lloyd enter into major biofuel agreement in a new Green Collaboration
14:48 Edison Chouest feeder fleet for U.S. offshore wind market to be built to ABS Class
14:03 The Australian Government announces a funding package of $7.1 billion for budgeted programs to be administered by ARENA
13:54 The share of the idle container vessel fleet was 0.9% in April - Sea-Intelligence
13:25 The European Commission grants PCI status to CO2 value chain project developed by MOL with partners
12:14 HHLA's revenue decreased by 0.3 percent to € 363.6 millions in Q1 2024
11:42 MOL and TotalEnergies sign time charter contracts for 2 newbuilding LPG-fueled LPG carriers
10:40 Kalmar and Uniport Livorno agree on new terminal tractor order to enhance reliability, safety and service quality at Italian terminal
10:04 AMSA collaborates on a trial providing more recycling options for visiting foreign ships
09:59 SunGas Renewables and C2X announce strategic partnership

2024 May 15

18:07 MOL holds naming ceremony for newbuilding LNG carrier Greenergy Ocean to serve China National Offshore Oil Corporation
17:30 ClassNK and StormGeo mark significant collaboration to advance maritime decarbonization
17:02 Newly certified methanol valves to improve dual-fuel shipbuilding
16:45 HD KSOE to lease Subic shipyard in Philippines
16:25 Eidsvaag receives two forage carrier vessels designed and equipped by Kongsberg Maritime
15:58 ADNOC delivers first ever bulk shipment of CCS-enabled certified low-carbon ammonia to Japan
15:35 World's 1st wind challenger-equipped coal carrier achieves fuel savings of 17%
14:57 LR to support the retrofit of two Stena Line ferries to methanol
13:52 Port of Los Angeles nets record $58 million for harbor maintenance
13:32 CMA CGM to launch MCX - West Coast Central America
12:51 Port of Long Beach cargo volumes up 14.4% in April
12:21 First Ro-Pax vessel receives DNV Silent notation following successful sea trials with Wartsila propellers
11:41 Hapag-Lloyd transport volumes increased by 6.8 percent to 3 million TEU in Q1 2024
11:10 Cavotec signs two-year service agreement with Port of Salalah
10:41 China overtakes Korea in global shipbuilding competitiveness
09:58 The ports of Rotterdam and Delft join the CLARION project

2024 May 14

18:02 ICTSI to invest in new Southern Luzon gateway
17:31 ACL, BG Freight Line and Peel Ports Group start container service between Ireland and North America
17:10 Port of Hamburg is the first port in Europe to offer shore power for both container and cruise ships
16:31 Port of Gothenburg launches the platform "Digital Port Call"
16:18 NS United, NSY, Imabari Shipbuilding and Japan Marine United Corporation sign MOU for the construction of Cape-size bulk carriers using dual methanol fuel
15:56 Port of Antwerp-Bruges launches the world's first methanol-powered tugboat
15:29 The Ports of Barcelona and Shanghai will work together on innovation and decarbonisation projects
13:55 AD Ports Group announces Q1 results
12:58 NYK, NBP, TSUNEISHI SHIPBUILDING and Drax sign MOU to develop ‘bioship’ technology and plans to construct the world’s first biomass-fuelled ship
11:30 Maris Fiducia team up with HAV Hydrogen, Norwegian Hydrogen and Ankerbeer for zero emission bulk shipping
11:05 ABS and HD Hyundai Group sign MOU to advance medium-voltage power systems on ships
10:43 Finnlines’ new freight-passenger Superstar-class vessel Finnsirius awarded by Shippax
10:23 Kongsberg Maritime to design and equip two new salmon farm forage carrier vessels for Norwegian coastal cargo carrier Eidsvaag AS
09:48 Yara International and Kongsberg Digital enter collaboration on digital twin technology

2024 May 13

18:00 Capital dredging commences for Lowestoft Eastern Energy Facility
17:06 Berlin’s oldest passenger vessel enters a new green era powered by Torqeedo
16:22 Russia’s seaborne diesel trading partners shifted after Feb 2023 sanctions
16:18 Denis Manturov: Russian shipyards to deliver more than 110 civil ships this year
16:05 CMA CGM and China’s Contemporary Amperex Technology plan to set up joint venture
15:39 Yara Clean Ammonia and AM Green sign term sheet for sale of renewable ammonia from India to Yara Clean Ammonia’s global market
15:23 Maersk suspends methanol ship order to Chinese shipbuilder
14:59 Hamad Port сontainer volumes up 30% in 2023
14:04 Hanwha buys S’pore Dyna-Mac’s stake for $73.8 mn from Keppel
13:41 The EU plans to allocate more than $220 million to combat drug trafficking in ports
13:08 Subsea Integration Alliance awarded contract offshore Turkey
11:46 India to sign 10-year Chabahar port pact with Iran
10:22 QatarEnergy to acquire two new exploration blocks offshore Egypt
09:51 IMO promotes safe ship recycling in Bangladesh

2024 May 12

16:09 Yang Ming reports net profit of US$ 298.42 million for Q1 2024
15:13 Drydocks World unveils major propeller repair enhancements and new facilities
14:06 NYK launches trial to utilize 3D models in design of new LPG tanker
13:29 GCMD and NYK Line team up to address concerns of long-term, continuous biofuels use on vessel operations
12:13 State-of-the-art ammonia reforming technology from Amogy verified by ABS
11:41 MABUX: Bunker Outlook, Week 19, 2024
11:38 MOL joins project to develop frozen and refrigerated warehouse in Singapore
10:52 Jan De Nul EBITDA rose 39% to 610 million euro in 2023

2024 May 11

18:01 Drewry: Investments surge on strong demand outlook for LNG bunkering
17:19 Seatrium signs multi-year technology collaboration agreement with ABS to accelerate decarbonisation and energy transition
16:49 Kotug Canada holds keel laying ceremony for two RAsalvor 4400 DFM methanol fuelled tugs
15:47 Two RAmparts 3500 ASD tugs enter service at Tianjin Port