• Home
  • Maritime industry news - PortNews
  • Важно продолжать сопряжение СМП с железной дорогой, одновременно создавая систем...
  • 15 июня 2022 08:21

    Важно продолжать сопряжение СМП с железной дорогой, одновременно создавая систему хранения и транспортировки СПГ в высоких широтах — Дмитрий Медведев

    Требуют особого внимания все проекты и планы, связанные с развитием Арктической зоны России

    В настоящее время важно продолжать сопряжение Северного морского пути (СМП) с железнодорожными путями и одновременно создавать систему хранения и транспортировки сжиженного природного газа (СПГ) в высоких широтах, написал заместитель председателя Совета Безопасности РФ Дмитрий Медведев в своем Telegram-канале по итогам заседания комиссии по развитию Арктики.

    Арктическая зона РФ обладает колоссальными запасами углеводородов – это около 25% общероссийских запасов нефти и газового конденсата, более 70% запасов природного газа, отметил Дмитрий Медведев. За последние несколько лет регион вошёл и в перечень мировых центров производства сжиженного природного газа.
    «Разумеется, наши оппоненты продолжат делать всё, чтобы нанести максимальный ущерб отечественному топливно-энергетическому комплексу, расшатать позиции России в Арктике. Однако одно только намерение западных стран отказаться от наших энергоресурсов уже крайне негативно сказывается на миллионах европейцев. Сегодня они переживают энергетический кризис, масштабы которого будут только увеличиваться», — подчеркнул Дмитрий Медведев.

    Против России будут вводить новые санкции, «под надуманными предлогами исключать Россию из различных организаций». Так, недавно семь арктических государств решили возобновить работу Арктического совета, но без участия России. «Видимо, они дружно забыли, что Россия контролирует самую протяжённую арктическую зону, где проживает более половины коренного населения Арктики и осуществляется большая часть экономической деятельности в высоких широтах. Можно сколько угодно устраивать «междусобойчики» и пытаться что-то решить без России. Но если такие решения принимаются без учёта интересов крупнейшей арктической державы, в них нет никакого смысла. И наша страна совершенно не обязана этим решениям следовать. Совместная эффективная работа по обеспечению охраны окружающей среды и развитию приполярных районов будет фактически заморожена. Хотя Арктический совет создавался именно ради этих целей», — написал заместитель председателя Совета Безопасности РФ.

    «Мы будем последовательно расширять сотрудничество с дружественными нам странами в Азии, Африке и Латинской Америке. Нам есть что предложить друг другу», — подчеркнул Дмитрий Медведев.

    Он отметил, что в настоящее время необходимо точно определить возможные объёмы поставок энергоресурсов, в том числе и из Арктики, на этих направлениях. А также детально проанализировать цены на свою продукцию, которые отвечали бы национальным интересам. «И конечно, мы будем увеличивать потребление российских нефти, газа, угля на внутреннем рынке, стимулировать глубокую переработку энергоресурсов».

    «С учётом этих задач все проекты и планы, связанные с развитием Арктической зоны России, требуют особого внимания. Прежде всего – транспортная инфраструктура и Северный морской путь, включая его ледокольное, навигационное, портовое и коммуникационное обеспечение. Важно продолжать сопряжение этого ключевого арктического маршрута с железнодорожными путями и одновременно создавать систему хранения и транспортировки сжиженного природного газа в высоких широтах», — отметил Дмитрий Медведев.

    По его словам, снижение спроса на ископаемые виды топлива может привести к росту потребления электроэнергии в мире. Нужно будет и диверсифицировать продукцию, которую Россия направляет на экспорт из Арктической зоны России. «Речь идёт о производстве таких перспективных энергоносителей, как аммиак, метанол и водород. Конечно, это потребует довольно больших затрат, поэтому необходима комплексная экономическая оценка таких возможностей», — подчеркнул Дмитрий Медведев.


2024 May 18

15:24 SNAM's Q1 total revenues declined 1.9% to 895 million euros
14:17 KOTUG Int'l successfully pilots Tug Drone technology
12:04 Austal USA names Mark Santamaria as CFO
11:36 Silver Ships delivers four of seven coastal fast response boats
09:51 CMA CGM posts revenue of 11.8 billion for Q1 2024

2024 May 17

18:10 Bunker fuel sales at the Middle Eastern hub of Fujairah drop on a monthly basis in April 2024
17:52 Lloyd’s Register and Shandong Marine Group sign MoU
16:43 China reveals cooperation methods to protect and restore the Yangtze River
16:03 APM Terminals Barcelona holds the commissioning of 17 Konecranes NSC 644 EHY hybrid straddle carriers
15:13 Marine fuel demand in Panama declined in April 2024
14:43 MITSUI E&S and PACECO commence commercial operations of world's first hydrogen fuel cell zero emission RTG crane at Port of Los Angeles
14:23 ILWU Canada agrees to delay serving 72-hour strike notice on employer DP World Canada
13:31 Barge hits a bridge in Texas, damaging the structure and causing an oil spill
13:10 Container shipping costs on EU-S. Korea route surge over 30 pct amid Red Sea crisis
12:43 DP World invests €130m in Romania
12:21 Astrakhan hosts Russia-Iran talks on shipping cooperation on International North-South corridor
11:41 Seatrium awarded repeat FPSO integration contract from SBM Offshore
11:04 Bureau Veritas report highlights the potential of carbon capture technologies and the development of carbon value chains for shipping
10:41 Electramar christened in Helsinki
10:07 IMO Secretary-General spotlights seafarer safety amidst ongoing Red Sea attacks and resurging piracy
09:58 MABUX: Bunker Outlook, Week 20, 2024

2024 May 16

18:11 Kongsberg and Torghatten to develop self-driving ferry service linking Trondheim and the Fosen peninsula
17:42 “K” Line сonducts first trial use of B100 biofuel for carbon-free operations on car carrier
16:35 Deltamarin and ECOLOG unveil LP LCO2 carrier design
15:40 Seadrill enters agreement to sell its Qatar jack-up fleet
15:24 Scan Global Logistics and Hapag-Lloyd enter into major biofuel agreement in a new Green Collaboration
14:48 Edison Chouest feeder fleet for U.S. offshore wind market to be built to ABS Class
14:03 The Australian Government announces a funding package of $7.1 billion for budgeted programs to be administered by ARENA
13:54 The share of the idle container vessel fleet was 0.9% in April - Sea-Intelligence
13:25 The European Commission grants PCI status to CO2 value chain project developed by MOL with partners
12:14 HHLA's revenue decreased by 0.3 percent to € 363.6 millions in Q1 2024
11:42 MOL and TotalEnergies sign time charter contracts for 2 newbuilding LPG-fueled LPG carriers
10:40 Kalmar and Uniport Livorno agree on new terminal tractor order to enhance reliability, safety and service quality at Italian terminal
10:04 AMSA collaborates on a trial providing more recycling options for visiting foreign ships
09:59 SunGas Renewables and C2X announce strategic partnership

2024 May 15

18:07 MOL holds naming ceremony for newbuilding LNG carrier Greenergy Ocean to serve China National Offshore Oil Corporation
17:30 ClassNK and StormGeo mark significant collaboration to advance maritime decarbonization
17:02 Newly certified methanol valves to improve dual-fuel shipbuilding
16:45 HD KSOE to lease Subic shipyard in Philippines
16:25 Eidsvaag receives two forage carrier vessels designed and equipped by Kongsberg Maritime
15:58 ADNOC delivers first ever bulk shipment of CCS-enabled certified low-carbon ammonia to Japan
15:35 World's 1st wind challenger-equipped coal carrier achieves fuel savings of 17%
14:57 LR to support the retrofit of two Stena Line ferries to methanol
13:52 Port of Los Angeles nets record $58 million for harbor maintenance
13:32 CMA CGM to launch MCX - West Coast Central America
12:51 Port of Long Beach cargo volumes up 14.4% in April
12:21 First Ro-Pax vessel receives DNV Silent notation following successful sea trials with Wartsila propellers
11:41 Hapag-Lloyd transport volumes increased by 6.8 percent to 3 million TEU in Q1 2024
11:10 Cavotec signs two-year service agreement with Port of Salalah
10:41 China overtakes Korea in global shipbuilding competitiveness
09:58 The ports of Rotterdam and Delft join the CLARION project

2024 May 14

18:02 ICTSI to invest in new Southern Luzon gateway
17:31 ACL, BG Freight Line and Peel Ports Group start container service between Ireland and North America
17:10 Port of Hamburg is the first port in Europe to offer shore power for both container and cruise ships
16:31 Port of Gothenburg launches the platform "Digital Port Call"
16:18 NS United, NSY, Imabari Shipbuilding and Japan Marine United Corporation sign MOU for the construction of Cape-size bulk carriers using dual methanol fuel
15:56 Port of Antwerp-Bruges launches the world's first methanol-powered tugboat
15:29 The Ports of Barcelona and Shanghai will work together on innovation and decarbonisation projects
13:55 AD Ports Group announces Q1 results
12:58 NYK, NBP, TSUNEISHI SHIPBUILDING and Drax sign MOU to develop ‘bioship’ technology and plans to construct the world’s first biomass-fuelled ship
11:30 Maris Fiducia team up with HAV Hydrogen, Norwegian Hydrogen and Ankerbeer for zero emission bulk shipping
11:05 ABS and HD Hyundai Group sign MOU to advance medium-voltage power systems on ships
10:43 Finnlines’ new freight-passenger Superstar-class vessel Finnsirius awarded by Shippax
10:23 Kongsberg Maritime to design and equip two new salmon farm forage carrier vessels for Norwegian coastal cargo carrier Eidsvaag AS
09:48 Yara International and Kongsberg Digital enter collaboration on digital twin technology

2024 May 13

18:00 Capital dredging commences for Lowestoft Eastern Energy Facility
17:06 Berlin’s oldest passenger vessel enters a new green era powered by Torqeedo
16:22 Russia’s seaborne diesel trading partners shifted after Feb 2023 sanctions
16:18 Denis Manturov: Russian shipyards to deliver more than 110 civil ships this year
16:05 CMA CGM and China’s Contemporary Amperex Technology plan to set up joint venture