• Home
  • Maritime industry news - PortNews
  • Электрические быстроходные суда будущего будут оснащаться подводными крыльями – Candela
  • 13 мая 2021 08:28

    Электрические быстроходные суда будущего будут оснащаться подводными крыльями – Candela

    В Италии состоялось соревнование в скорости между шведским электрическим быстроходным катером и итальянской парусной яхтой

    Гонки с участием электрической моторной лодки и гоночной парусной яхты впервые состоялись 11 мая 2021 года. В конструкции обоих судов используются подводные крылья, которые обеспечивают более высокую скорость и энергоэффективность по сравнению с обычными быстроходными судами. В пресс-релизе шведской компании Candela высказывается мнение, что в будущем большинство лодок, парусных или моторизованных, будут «летать над водой».

    Электромоторная лодка Candela C-7, изготовленная шведской компанией Candela, и итальянская парусная однокорпусная гоночная яхта проекта Persico 69F во время гонки на озере Гарда в Италии показали одинаковую скорость: оба судна развивали скорость около 30 узлов при легком ветре.

    В проектах обоих судов использованы подводные крылья, которые на определенных скоростях обеспечивают подъемную силу, достаточную для того, чтобы корпус лодки поднимался над поверхностью, снижая на 80% трение корпуса о воду.

    В конструкции парусника Persico 69F, созданного для гонок парусных судов, подводные крылья, помимо жестких парусов, позволяют развивать максимальную скорость в 35 узлов и ходить на высоких скоростях даже с легкими парусами, недостижимые для обычных парусных судов.

    Для электромоторного катера Candela C-7, который уже запущен в серийное производство, подводные крылья обеспечивают большой запас хода на электроэнергии от аккумулятора на скоростях, которые ранее были возможны только на катерах с двигателями внутреннего сгорания. Обладая эксплуатационной скоростью 22 и максимальной скоростью 30 узлов, катер Candela C-7 может плавать 2,5 часа до полной разрядки сравнительно скромной аккумуляторной батареи мощностью 40 кВт ч. Это в 2-3 раза дольше, чем у обычных скоростных электрических судов.

    Два судна могут выглядеть одинаково, но их базовая технология различается. Для управления парусной яхты Persico 69F необходима квалифицированная команда, а на катере C-7, предназначенного для шести пассажиров, подводные крылья постоянно управляются компьютером, программным обеспечением и датчиками. С управлением таким катером можно справиться при минимальной подготовке. Во время скольжения по воде катер С-7 стабилизируется компьютером, что похоже на контроллеры полета, используемые в современных истребителях. Подводные крылья автоматически регулируются 100 раз в секунду, чтобы обеспечить остойчивость в воде. В результате получается плавный и абсолютно бесшумный ход под контролем компьютера, даже при ветре и волнении на море.

    Благодаря эффективности гидрокрыла и модернизированной электрической пропульсивной установке стоимость эксплуатации С-7 на 95% ниже, чем на обычном катере, работающем на обычном топливе. При эксплуатационной средней скорости в 20 узлов расход энергии в расчете на морскую милю составляет всего 0,8 кВт ч - эквивалент 0,2 литра бензина. Основные характеристики катера Candela С-7: длина – 7,7 м, ширина – 2,45 м, вес – 1350 кг, батарея – 40 кВт ч литий-ионная NMC, максимальная скорость – 30 узлов (ограничена электроникой), эксплуатационная скорость – 22 узла, максимальная дальность рейса – 50 морских миль на скорости 22 узла, корпус – 100% вакуумное углеродистое волокно.


2024 May 19

15:43 RWE, Masdar award geophysical surveys contract for DBS West offshore wind farm
14:27 Intesa Sanpaolo and Fincantieri for the energy transition of maritime and air transport
14:03 MSC Cruises to expand at Port Canaveral with the arrival of the MSC Grandiosa
13:56 Noatum launches maritime services in Türkiye
12:44 New Pipeline Transition Alliance to focus on re-purposing natural gas infrastructure to hydrogen service
11:29 Yantai CIMC Raffles Offshore Ltd. shipyard launches dual-fuel offshore installation vessel for Van Oord
11:23 Major Scottish export terminal invests £750,000 to boost refrigerated cargo capabilities
10:12 Jan De Nul orders new XL cable-laying vessel

2024 May 18

15:24 SNAM's Q1 total revenues declined 1.9% to 895 million euros
14:17 KOTUG Int'l successfully pilots Tug Drone technology
12:04 Austal USA names Mark Santamaria as CFO
11:36 Silver Ships delivers four of seven coastal fast response boats
09:51 CMA CGM posts revenue of 11.8 billion for Q1 2024

2024 May 17

18:10 Bunker fuel sales at the Middle Eastern hub of Fujairah drop on a monthly basis in April 2024
17:52 Lloyd’s Register and Shandong Marine Group sign MoU
16:43 China reveals cooperation methods to protect and restore the Yangtze River
16:03 APM Terminals Barcelona holds the commissioning of 17 Konecranes NSC 644 EHY hybrid straddle carriers
15:13 Marine fuel demand in Panama declined in April 2024
14:43 MITSUI E&S and PACECO commence commercial operations of world's first hydrogen fuel cell zero emission RTG crane at Port of Los Angeles
14:23 ILWU Canada agrees to delay serving 72-hour strike notice on employer DP World Canada
13:31 Barge hits a bridge in Texas, damaging the structure and causing an oil spill
13:10 Container shipping costs on EU-S. Korea route surge over 30 pct amid Red Sea crisis
12:43 DP World invests €130m in Romania
12:21 Astrakhan hosts Russia-Iran talks on shipping cooperation on International North-South corridor
11:41 Seatrium awarded repeat FPSO integration contract from SBM Offshore
11:04 Bureau Veritas report highlights the potential of carbon capture technologies and the development of carbon value chains for shipping
10:41 Electramar christened in Helsinki
10:07 IMO Secretary-General spotlights seafarer safety amidst ongoing Red Sea attacks and resurging piracy
09:58 MABUX: Bunker Outlook, Week 20, 2024

2024 May 16

18:11 Kongsberg and Torghatten to develop self-driving ferry service linking Trondheim and the Fosen peninsula
17:42 “K” Line сonducts first trial use of B100 biofuel for carbon-free operations on car carrier
16:35 Deltamarin and ECOLOG unveil LP LCO2 carrier design
15:40 Seadrill enters agreement to sell its Qatar jack-up fleet
15:24 Scan Global Logistics and Hapag-Lloyd enter into major biofuel agreement in a new Green Collaboration
14:48 Edison Chouest feeder fleet for U.S. offshore wind market to be built to ABS Class
14:03 The Australian Government announces a funding package of $7.1 billion for budgeted programs to be administered by ARENA
13:54 The share of the idle container vessel fleet was 0.9% in April - Sea-Intelligence
13:25 The European Commission grants PCI status to CO2 value chain project developed by MOL with partners
12:14 HHLA's revenue decreased by 0.3 percent to € 363.6 millions in Q1 2024
11:42 MOL and TotalEnergies sign time charter contracts for 2 newbuilding LPG-fueled LPG carriers
10:40 Kalmar and Uniport Livorno agree on new terminal tractor order to enhance reliability, safety and service quality at Italian terminal
10:04 AMSA collaborates on a trial providing more recycling options for visiting foreign ships
09:59 SunGas Renewables and C2X announce strategic partnership

2024 May 15

18:07 MOL holds naming ceremony for newbuilding LNG carrier Greenergy Ocean to serve China National Offshore Oil Corporation
17:30 ClassNK and StormGeo mark significant collaboration to advance maritime decarbonization
17:02 Newly certified methanol valves to improve dual-fuel shipbuilding
16:45 HD KSOE to lease Subic shipyard in Philippines
16:25 Eidsvaag receives two forage carrier vessels designed and equipped by Kongsberg Maritime
15:58 ADNOC delivers first ever bulk shipment of CCS-enabled certified low-carbon ammonia to Japan
15:35 World's 1st wind challenger-equipped coal carrier achieves fuel savings of 17%
14:57 LR to support the retrofit of two Stena Line ferries to methanol
13:52 Port of Los Angeles nets record $58 million for harbor maintenance
13:32 CMA CGM to launch MCX - West Coast Central America
12:51 Port of Long Beach cargo volumes up 14.4% in April
12:21 First Ro-Pax vessel receives DNV Silent notation following successful sea trials with Wartsila propellers
11:41 Hapag-Lloyd transport volumes increased by 6.8 percent to 3 million TEU in Q1 2024
11:10 Cavotec signs two-year service agreement with Port of Salalah
10:41 China overtakes Korea in global shipbuilding competitiveness
09:58 The ports of Rotterdam and Delft join the CLARION project

2024 May 14

18:02 ICTSI to invest in new Southern Luzon gateway
17:31 ACL, BG Freight Line and Peel Ports Group start container service between Ireland and North America
17:10 Port of Hamburg is the first port in Europe to offer shore power for both container and cruise ships
16:31 Port of Gothenburg launches the platform "Digital Port Call"
16:18 NS United, NSY, Imabari Shipbuilding and Japan Marine United Corporation sign MOU for the construction of Cape-size bulk carriers using dual methanol fuel
15:56 Port of Antwerp-Bruges launches the world's first methanol-powered tugboat
15:29 The Ports of Barcelona and Shanghai will work together on innovation and decarbonisation projects
13:55 AD Ports Group announces Q1 results
12:58 NYK, NBP, TSUNEISHI SHIPBUILDING and Drax sign MOU to develop ‘bioship’ technology and plans to construct the world’s first biomass-fuelled ship
11:30 Maris Fiducia team up with HAV Hydrogen, Norwegian Hydrogen and Ankerbeer for zero emission bulk shipping
11:05 ABS and HD Hyundai Group sign MOU to advance medium-voltage power systems on ships